• egészséges életmód, több energia

    8 egyszerű tipp, hogy tele legyél energiával

    Az egészséges étkezés elég elcsépelt téma, de ahogy telnek az évek, egyre fontosabb lesz mindenkinek. Ki ne szeretné, hogy az idő kereke ne forogjon olyan gyorsan, mikor a biológiai öregedésről van szó? Vagy ki ne szeretné jobb kedvűen, energiával telve élni az életét? Azonban elsőre könnyű eltévedni a “light”, a “csökkentett szénhidráttartalmú”, a “tartósítószermentes” termékek között a szupermarketban. Ez mind csak marketing, a valóság a címkén van, méghozzá az összetevők között.

    Íme néhány tipp, hogy energikus és egészséges legyél!

    1. Kerüld az állati eredetű termékeket!

    Ahogyan erről rengeteget lehet olvasni, az állati eredetű termékek már önmagukban is éppen elég károsak a szervezetre (elhízás, allergia, cukorbetegség, csontritkulás, daganatos betegségek, szív- és érrendszeri megbetegedések, pl. érelmeszesedés vagy stroke, mozgásszervi, ízületi problémák), ráadásul az állatokat gyógyszerezik, húsukat, tejüket vegyszerezik. A feldolgozott hús- és tejtermékekbe még több, hajmeresztő dolog kerül. Együnk helyettük sok gyümölcsöt, zöldséget!

    Forrás:
    http://badassu.net/100-scientific-reasons-to-not-eat-meat/
    http://nutritionfacts.org/video/from-table-to-able/


    2. Kerüld el a veszélyes adalékanyagokat!

    Az ízfokozó (nátrium-glutamát, MSG, mononátrium-glutamát vagy E621): ez egy rendkívül alattomos vegyszer, amit a zacskós ételekbe, készételekbe, csipszekbe, rágcsálnivalókba, ázsiai ételekbe, ételízesítőkbe, leveskockákba tesznek. Az ízérzékelést úgy fokozza, hogy közvetlenül az agyra hat, ott hoz létre változást. Amellett, hogy gyengíti a szervezetünk védekező képességét, kikapcsolja a teltségérzetet, tehát sokkal többet tudunk enni, ha ilyen van az ételben, és hosszú távú fogyasztása más megbetegedésekhez vezet. Legjobb elkerülni.

    Aromák: az összetevő listán ilyesmivel találkozhatunk: aroma, természetazonos aroma, természetes aroma. Ezek közül az első kettő mesterségesen előállított adalékanyag, egy természetes ételekkel táplált szervezet nem is igazán tud vele mit kezdeni. Az utolsó pedig sokszor nem éppen abból készül, amilyen ízhatást szeretnének vele elérni, így például előfordulhat, hogy egy hódfaj mirigyváladékából nyerik a természetes vaníliaaromát.

    Édesítőszerek: sokat hallunk a cukor káros hatásairól, ám a cukroknál jóval károsabbak a mesterséges édesítőszerek. Használj kókuszcukrot, agavészirupot, rizsszirupot vagy datolyaszirupot helyettük, mert ezek kevésbé feldolgozott, természetes cukrok. Kipróbálhatjuk a steviát is, de figyeljünk oda, mert hamisítják. Ne vegyük meg a mesterséges édesítőszert, mely csak nyomokban tartalmaz valódi steviát!

    Hiába van ráírva valamire, hogy “tartósítószermentes”, attól még más méreganyag általában van benne. Nézd át a címkét! A számodra ismeretlen adalékanyagoknak utána tudsz nézni a Tudatos Vásárló weboldalon.

    Ezen felül ha teheted, válassz GMO mentes, bio vagy organic minősítésű terméket.

    Vegetable-Korma

    3. Kész ételek, zacskós ételek – kuka

    Ha igazán tiszta és egészséges ételt szeretnél enni, készíts el mindent magadnak. Felejtsd el az előre legyártott, szupertartós készételeket, vagy a por állagú instant kajákat. Ahhoz, hogy ezek olyanok legyenek, amilyenek, számtalan káros adalékanyagot kell tartalmazniuk. Így nem romlanak meg, ízük pedig könnyen becsapja a hasonló ételeken nevelkedett ízlelőbimbóinkat. Persze csábító lekapni a polcról egy üveges salátaszószt az otthon elkészített salátához, vagy egy zacskós leves alappal, leveskockával bebiztosítani a vendégváró ételeket, de ezekre semmi szükség. A neten rengeteg egyszerű, gyors salátaöntet vagy levesreceptet lehet találni, amiket a tested is meg fog hálálni! Nézd meg receptjeinket és kedvenc receptblogjaink gyűjteményét!

    Ma már vannak már a boltokban olyan teljes értékű, adalékanyagmentes, hővel tartósított kész, növényi ételek jó alapanyagokból, amiket bátran fogyasztok én is. Olvasd az összetevőket az ételeken!

    4. Vegyél hazai zöldséget, gyümölcsöt!

    A hazai termékeknek több előnye is van: a magyar termelőket támogatod vele, így támogatva a magyar gazdaságot, szállításukhoz kevesebb üzemanyagot pöfögnek el, így csökkentve a károsanyag-kibocsájtást, és természetesen kevesebb vegyszerrel kell kezelni ezeket a termékeket, hiszen nem kell annyira sokáig elállniuk. Legjobb, ha valamilyen vásárlói közösségtől szerzed be ezeket az alapanyagokat, mint például a Szatyor Közösség, a NekedTerem vagy a Cékla Klub. Emellett vásárolhatsz piacon, még jobb, ha biopiacon, de ha közvetlenül a termelőtől vásárolod meg a termékeket, azzal jársz a legjobban.

    315122-svetik

    5. Csökkentsd a cukor-, só-, és fehér liszt-beviteled, hagyd el az olajat!

    Cukros üdítők helyett szokj át a tiszta vízre, ez tölti be ugyanis leginkább azt a feladatot, ami miatt iszunk. Egy egészséges szervezet számára az édes gyümölcsök sem jelentenek gondot, de a cukor fogyasztását érdemes csökkenteni. Fehér cukor helyett próbáljuk ki a fent említett termékeket, vagy teljesen el is hagyhatjuk.

    A zsírfogyasztás csökkentése létfontosságú a legtöbb betegség, mint a cukorbetegség vagy a szív- és érrendszeri betegségek megakadályozásában, megállításában és akár visszafordításában is. Az előállított olaj étrendünkből való kiiktatásával nagy szolgálatot tehetünk az egészségünknek, és zsírhiánytól sem kell tartanunk, hiszen minden finomítatlan növényi táplálék maga is természetes zsírforrás, legyen az zöldség, gyümölcs vagy olajos mag, dióféle. Ebben a videóban Caldwell Esselstyn elmondja, miért hagyjuk el az összes olajat. És ne dőlj be a “light” feliratnak, ez általában sok vegyszert jelent az összetevők között. 

    Fehér liszt helyett is inkább válasszunk teljes kiőrlésű, vagy más gabonából, hüvelyesből készült lisztet! Próbáljuk ki a zab-, rizs-, kukorica-, csicseriborsólisztet! A különlegesebb alapanyagok kedvelőinek elérhető már a kókusz-, gesztenye-, kender- és tökmagliszt is.

    Csökkentsd a sóbeviteled! Ha nem főzés közben sózol, hanem már a kész ételt, jóval kevesebb sót kell használnod.

    A szója és a glutén napjaink mumusa. De ha csak néha fogyasztasz belőle, teljesen ártalmatlan. Ha viszont gluténfogyasztás hatására furcsa tüneteket produkálsz, vizsgáltasd ki magad!

    6. Nyers erő

    Egyél minél több nyers zöldséget és gyümölcsöt! Az alacsony zsírtartalmú nyers étkezés kirobbanó formába hoz. Csak tudj mit kezdeni az energiáddal!

    7. Erősít, ellazít

    Ha már ennyi energiád lett, sportolj! Így hatványozhatod a benned rejlő erőt, tettvágyat, és a napi feszültséget is levezetheted vele. Egy jó kocogás után egész más a világ! Ha pedig elfáradtál, aludj eleget. Napi 8-9 óra nyugodt alvás az  optimális. A párnád álljon déli, keleti, vagy dél-keleti irányba, állítólag a Föld pólusai miatt így pihentetőbb. Nekem bevált.  :)

    bigstock-athlete-running-sport-feet-on-44182534

    8. Mentális egészség 

    Törődj a lelkeddel! Oldd fel a gátakat, engedd el a régi sérelmeket, félelmeket, törekedj a pozitív életszemléletre. Mondani persze könnyű, és ha elkezdesz foglalkozni magaddal, sok meglepetés érhet, de ez rendkívül érdekes folyamat, amivel csak nyerhetsz.

    girlwalking590

     

    VP, SG