• A Tescot és más cégeket arra kértek, hogy váltsanak növényi fehérjére

    A Tescot és más cégeket arra kértek, hogy váltsanak növényi fehérjére

    • ninja
    • Hírek
    • 24 október 2016

    A Tescot és más cégeket arra kértek, hogy ne áruljanak olyan sok húst, helyette váltsanak növényi alapú fehérjeforrásokra. A 40 befektetőből álló csoport, aminek vagyona eléri az 1.25 trillió dollárt, kampányba kezdett, amelyben igyekszik felbátorítani 16 globális áruházláncot, hogy termékeikben változtassanak a fehérjeforráson a környezeti és egészségügyi kockázatok csökkentéséért.

    A befektetők, akik között megtalálható az Aviva biztosító és számos svéd állami nyugdíjalap, szeptember 23 -án levelet írtak az élelmiszercégeknek, amiben arra sürgetik őket, hogy reagáljanak arra az “anyagi” kockázatra, amit az ipari állattartás okoz, és váltsanak növényi alapú fehérjeforrásokra. A megcélzott cégek, többek között a Tesco, a Kraft Heinz, a Nestlé, az Unilever, a Walmart, egy nyilatkozatot kaptak a Farm Animal Investment Risk & Return Initiative-től, amit a fentebb említett csoportosulás hozott létre. “A világ túlzott bizalma az élelmiszeripar által előállított állatállományban, amivel kiszolgálják a növekvő, globális fehérjeigényt, a receptje egy anyagi, társadalmi és környezeti krízisnek” – állítja Jeremy Coller, a FAIRR kezdeményezés alapítója és első számú befektetője egy egyenlőségre törekvő magáncégnek, a Coller Capital-nak.

    Az intenzív lábasjószág tartás által kiváltott légszennyezés máris túl magas szinten van, miközben a biztonsági és jóléti nívók túl alacsonyak, és az ipar nem tudja lefedni a globális fehérjeigény tervezett növekedését, mondta Coller.” A befektetők tudni akarják, hogy a vezető élelmiszercégeknek van-e stratégiájuk arra, hogy megkerüljék ezt a fehérjebuborékot, és hogy tudnának-e profitálni egy olyan növényi alapú fehérje eladásból, aminek a mértéke évi 8.4%-os ütemben nőne az elkövetkezendő 5 évben ” – mondta Coller.

    A kampány egyébként egy oxfordi egyetemi tanulmányt követ, ami kimondja, hogy 2050-ig 1.5 trillió dollárnyi, egészségügyi és klímaváltozással kapcsolatos kiadást lehetne megspórolni, ha az emberek az étkezésükben csökkentenék a húsba vetett bizalmukat. A tanulmány emellett figyelmet szentel a cégekre ható, változást támogató politikai nyomásra, felidézve egy Dániában zajló konzultációt a vöröshús-adó bevezetésével kapcsolatban, vagy a kínai kormány tervét, miszerint 50%-kal csökkentenék polgáraik húsfogyasztását, mondta a FAIRR. Ella McKinley, egy, az Australian Ethical Investment-nél dolgozó etikai elemző – akik egyébként szintén részt vesznek a kampányban – állítja, hogy az élelmiszeripari modell megreformálása elengedhetetlenül fontos a klímaváltozás mérséklésében.

    Az előrelátó cégek jobban fenntartható irányba mozdulhatnak a húsra való támaszkodás csökkentésével, és növelhetik a növényi alapú fehérjeforrások piacát. Ennek folyamatában a cégek rugalmasabban fogadhatnák azt a sokkot, amit a jelenlegi, nem fenntartható fehérjeforrások krízise a jövőben okozhat. Egyéb cégeknek is írt a FAIRR, mint például a General Mills, a Mondelez International, az Ahold-Delhaize, a The Co-operative Group, a Costco Wholesale Corporation, a Kroeger Company, a Marks & Spencer, a Wm Morrison Supermarkets, az Ocado, a Sainsbury’s és a Whole Foods Market.

    A Nestlé szóvivője elmondta, a cég nem használ sok húst, “…így a fő stratégiánk nem az, hogy arra összpontosítsunk, hogy mással helyettesítsük a húst, hiszen ennek a hatása minimális lenne. A leglényegesebb lehetőségeink abból állnak, hogy termékeinket alternatív fehérjékkel újítsuk meg. (…) Időhosszban és célokban kifejezve ez egyelőre egy viszonylag új terület, ahol sok országban a fogyasztók nincsenek teljesen felkészülve arra, hogy csökkentség, vagy mással váltsák ki a húst az étkezésükben. Arra összpontosítunk, hogy jó ízű ételeket tudjunk kínálni, ezzel biztatva a fogyasztókat, hogy próbálják ki azokat, majd idővel apró változtatásokat hozzanak egy fenntartható, nagyobb mértékben növényi alapú, kiegyensúlyozottabb étrendért.”

    A Kraft Heinz elutasította a véleménynyilvánítást, amikor a Reuters megkérdezte. A Co-op azt mondta, még nem kapták meg a levelet. A Mondelez is visszautasította a reagálást, mondván, hogy még nem olvasták a levelet, míg a Sainsbury’s szóvivője szerint “…tudatában vagyunk a helyzetnek, és várjuk a levél érkezését.” A Walmart szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a társaság nem volt bizalmas ezzel a kampánnyal, így ők nem biztosíthatnak választ, a Kroeger szóvivője közölte, hogy a vállalat még nem kapta meg a levelet, de boldogan beszélnének a befektető csoporttal. A többi cég nem tudott azonnal reagálni. A kampányhoz még csatlakozott a Nordea vagyonkezelő, a Boston, vagyonkezelő és az Impact vagyonkezelő, valamint számos jótékonysági szervezet és befektető.

    Fordítás: Biró György
    Forrás: http://fortune.com/2016/09/26/walmart-meat-sales/