• figyelsz a vízfelhasználásra?

    Környezetvédők lelkiismerete

    Ha te is azok közé az emberek közé tartozol, akiket érdekel a környezetvédelem, biztos megtörtént már veled, hogy egy pici bűntudatot éreztél, mert nem a legkörnyezetbarátabb módon cselekedtél. Úgy hagytad a csapot, miközben valami mást csináltál, zuhanyzás helyett fürödtél, vagy netán a fogadat mostad meg folyó víz mellett. Bevallom, én imádok kádban fürödni. Nyáron persze elég egy gyors, víztakarékos zuhany, de a hideg idő beálltával kevés jobb dolog van egy nagy kádnyi forró víznél. A takaró alá bújás környezetbarátabb lenne…

    Na és a közlekedés. Volt már, hogy lustaságból inkább kocsiba pattantál a tömegközlekedés vagy a bringa helyett? Netán előfordul, hogy repülővel utazol külföldre? Ezek a dolgok mindannyiunkkal előfordulnak.

     

    Mit akarok ezzel mondani? Azt, hogy van egy jó és egy rossz hírem. A jó hír, hogy sokkal többet tehetsz a környezetért, mint hogy ezeket a szabályokat mindig betartod. El se tudod képzelni, mennyit! Ehhez képest nem fog számítani a medencés buli sem, és az sem, hogy ha autózol. De persze az a legjobb, ha minden téren törekszel ezután is a fenntarthatóságra.

    És mi a rossz hír? Hogy elsőre nehéznek fog tűnni a váltás. A megoldás a vegán életmód.

    Alább találsz egy táblázatot a különböző élelmiszerek „vízlábnyomáról” (kifejezés az ökológiai lábnyom mintájára). Jól látható, hogy a növényi élelmiszerek vízfelhasználása a termeléstől az asztalra kerülésünkig töredéke az állati eredetű termékek vízfelhasználásának.

    Termék Vízfelhasználás (liter/kg)
    Sertéshús 5988
    Marhahús 15415
    Csirkehús 4325
    Bárányhús 10412
    Burgonya 287
    Rizs 2497
    Alma 822
    Paradicsom 214
    Banán 790
    Fehér kenyér 1608
    Sajt 3178
    Tojás 3267
    Csokoládé 17196

    Forrás: http://www.waterfootprint.org/

    1 kg sertéshús például 5988 liter vizet igényel, míg 1 kg burgonya csak 287 litert. Ez a huszada (!) a sertéshús vízigényének. A szarvasmarha húsa még ennél is vízigényesebb, 15415 liter szükséges 1 kg-hoz. Ez majdnem az 54-szerese a krumpli vízigényének.

    10 deka szalonna például majdnem 600 liter vízbe kerül, egyetlen tojás megtermeléséhez pedig 196 liter vizet használnak fel, gondolj bele, mennyi vizet „pancsolunk el” egy szalonnás rántottába! Hol van ehhez képest egy folyóvizes fogmosás?

    A másik kérdéskör az üvegházhatású gázok kibocsájtása. Ezek után nem árulok el nagy titkot azzal, hogy az állati eredetű termékek ebben a versenyben is túl jól szerepelnek. A Foodemissions oldalon található kalkulátorral könnyen kiszámolható, szállítás nélkül mennyi szén-dioxid hatásának megfelelő üvegházgázt bocsájt a légkörbe egy-egy élelmiszer előállítása.

    Termék kg CO2e /kg*
    Csirke 3,73
    Szarvasmarha 16,23
    Sertés 5,5
    Tojás 2,11
    Pulyka 4,59
    Sajt 9,81
    Burgonya 0,25
    Paradicsom 0,18
    Répa 0,11
    Alma 0,15
    Szőlő 0,2
    Rizs 2,64
    Búzaliszt 0,67
    Bab- és lencsefélék 0,88

    * 1 kg adott élelmiszer előállításakor felszabaduló főbb üvegházhatású gázok (szén-dioxid, metán és dinitrogén-oxid) hatása CO2-nek megfeleltetve, kg-ban.

     

    Egy másik kalkulátor szerint 1 hónap vegetáriánus (nem vegán) étrenden kb. 60 kg CO2-t „spórolunk meg” a légkörnek, nem is beszélve a 17 db állatról, akit nem ölünk meg.

    Ezzel nem azt akarom mondani, hogy hagyd abba az egész vízspórolós, biciklizős, újrafelhasználós dolgot, dehogy! Meg kell tennünk mindent, amit csak tudunk. Például ha ezentúl reggelire vegán ételt választasz, vagy egy vegán ételszállítótól rendelsz ebédet, netán a vacsorára szánt zsemlébe felvágott helyett házi készítésű, növényi szendvicskrémet kensz, máris többet tettél egy hét alatt, mintha 6 hónapig nem zuhanyoztál volna, vagy mintha 200 km-t nem autóztál volna.  Hidd el, ez a tudat megmelengeti majd a környezetvédő szíved.

    És még egy jó hír: ha elhatároztad magad, a nehezén már túl vagy. A vegán életmód csak elsőre tűnik nehéznek. Válthatsz fokozatosan vagy egyik napról a másikra, válthatsz étkezésenként (első héten a reggeli vegán, következő héten a reggeli és a vacsora, harmadik héten az ebéd is, és a negyedik héten minden más) vagy válthatsz termékenként (először a húst hagyod el, majd szép fokozatosan a többit). Rengeteg helyen ehetsz már vegánul, de ha magadnak főzöl, számtalan receptet találsz az interneten és könyvekben. És ha menet közben kérdésed van, a VegaNinja program keretében felteheted, sőt most 30 napos mintaétrendet is kaphatsz emailben.

    A hagyományos ízvilágú ételekről sem kell lemondanunk

    A hagyományos ízvilágú ételekről sem kell lemondanunk

    Vitéz Petra