Fehér delfin egy állatkerti tartályban.
Állatvédelem Infobázis

Szórakoztató rabság?

Az ideális családi kikapcsolódás képéhez hozzátartozik a többi faj.  Nincs is vidámabb, mint egy napfényes állatkerti séta, egy lovaskocsizás, egy cirkuszi előadás vagy cuki kutyás, macskás, delfines film. A látszólagos cukiság mögött azonban kőkemény kín van.

Természetesnek vesz­szük, hogy az állatkertekben és vadasparkokban a legkülönfélébb egzotikus élőlényeket láthatjuk. Természetes­nek vesszük a természetellenest, hiszen azok a fajok mesterséges és szűk térben élnek. A gondozók határozzák meg, hogy mikor, mit és mennyit esznek, kivel, mikor és hogyan párosodnak, illetve napjuk jó részében üvöltő, rácsot rázó, plexit döngető, folyton fényképezőgéppel vakuzó emberek zavarják őket. A WAZA nyilvántartása szerint közel 1900 állatkert és akvárium üzemel napjainkban.

Az állatkertek mellett a delfináriumok és aquaworld-ök is kedvelt célpontjai a kikapcsolódó családoknak. A kedvesnek tűnő Flipper-sorozat és Szabadítsátok ki Willy-t című film torzított képet fest a tengeri emlősöket fogva tartó intézményekről. Flippert például 3, a nyílt tengeren befogott, családjától elrabolt delfin alakította. A világ számos delfináriumába a japán Taiji/Taidzsi városából szállítják az utánpótlást. A szabadon született delfinekeket egy öbölbe terelik, és aki nem elég szép vagy fiatal, azt a japán munkások lemészárolják. Az életben hagyott egyedeket pedig kis parcellákba rakják és továbbszállításukig vegetáltatják. Az Öböl című dokumentum film ezt a tevékenységet mutatja be. Aki pedig fogságban születik, az a szüleinek megerőszakolása révén, mesterséges megtermékenyítés eredménye. Ők a másodgenerációs delfinek, akik közül sokan még borjúként meghalnak.

A cirkuszok színes, vidámsággal teli légköre szintén csak nekünk, embereknek oly önfeledt, a cirkuszban szereplő élőlények már kevésbé élvezik. Életük monoton, többnyire a ketrec és a porond között zajlik, ha pedig utazócirkusz áldozatai, akkor még kisebb helyre vannak bezsúfolva. Betanításuknál az erőszak, a lánc, a csonkítás, éheztetés és nyugtatózás a leggyakoribb. Rengeteg példát lehet találni nagymacskákról, kiknek szemfogát és karmait szedték ki, a kígyók esetében szintén a méregfog kerül eltávolításra. Mindezek mellett olyan tevékenységre kényszerítik őket, ami ösztöneikkel vagy fiziológiájukkal szöges ellentétben áll. Ilyen a tűzkarikán átugró nagymacska, a fejen álló, leülő, vagy léceken egyensúlyozó elefánt, a bicikliző majom, a ló hátán lovagló oroszlán, a táncoló medve és még sorolhatnánk.

Nem a jutalom reményében végzik a trükköket Forrás: Yongzhi Chu (Word Press Photo)
Nem a jutalom reményében végzik a trükköket
Forrás: Yongzhi Chu (Word Press Photo)

De a három legnagyobb és legismertebb szórakoztatóipar-ág mellett ott vannak a turizmus áldozatai is. Az ázsiai régióban a láncra vert, babafejet és ruhát viselő majmok, a thaiföldi buddhista kolostorban tartott, vastag lánccal kikötött tigrisek, a táncoló medvék, a naponta többször is ugyanazt a képet lerajzoló/megfestő, betanított elefántok, vagy az Európában is elterjedt kocsit húzó lovak, vagy gyerekekkel a hátukon körbe-körbe menetelő pónik, agár- és lóversenyek, bikaviadal…

Rabságra ítélve. Forrás: Tiger Temple Thailand
Rabságra ítélve. Forrás: Tiger Temple Thailand

Az egyik legvéresebb és visszataszítóbb szórakozás pedig a bérvadászat, amikor bizonyos összeget befizetve az ember lelőheti például a dél-afrikai kézzel nevelt, szelíd és ételhez csalt fiatal oroszlánt vagy európai országokban a szintén etetőhöz csalt őzet, szarvast vagy vaddisznót. Itt olvashatod el másik cikkünket a vadászatiparról, illetve a kisoroszlán-simogató parkok véres titkáról.

Amire talán ritkábban gondolunk, az a filmipar. A filmekben nemcsak a delfineket, hanem majmokat, elefántokat, kutyákat és más állatokat is gyakran használnak fel. Ilyenkor ők többnyire nem „kollégaként” vannak kezelve, ahogyan azt mi jóhiszeműen elképzeljük, hanem a bevételt növelő, betanított eszközök, akiknek az érdekeit kicsit sem veszik figyelembe. Ők is kemény kiképzés alatt, sok büntetés árán tanulják meg azokat a trükköket, amiken jót mulatunk a moziban ülve. Darren Aronofsky amerikai rendező felismerte ezt a problémát, így Noé című filmjében már kizárólag digitálisan modellezett állatokkal volt hajlandó dolgozni.

Azok az élőlények, akik a fentebb említett különböző szórakoztató intézményekben ve­ge­tál­nak mind szuverén egyének, akik önmaguk létezése és boldogsága miatt vannak itt a Földön. Senkinek nincs joga egy másik élőlényre láncot verni, béklyót rakni. Kérlek, gondolj bele a helyzetükbe, és fogadd el, hogy kicsit sem igazságos másokat szolgaságra ítélni a saját szórakozásod miatt.

Bittner Bettina
ZöldElla blog

Állatok a szórakoztatóiparban – Pinterest/veganinja_pins